About
Jakob Schnetz (b. 1991) is an award-winning photographer and visual studies scholar/photo historian. Besides corporate and editorial assignments for German and international media outlets with a focus to reportage and portrait photography covering technical, scientific, economic and social topics, his personal photographic work is interested in the aesthetics of the technical image, the politics of representation as well as economic narratives. His academic research focuses on the practices of postproduction, the entanglement of skin color and visual technology and the relation between photography and critique. He holds a BA in photojournalism and a MA in history and theory of photography and is currently a PhD candidate at the Institute for Advanced Studies in the Humanities (Kulturwissenschaftliches Institut Essen). He is available for editorial and corporate commissions, research cooperations, talks and lectures.
Contact
mail: info[at]jakobschnetz.de
phone: +49 (0)173 811 89 79
instagram: @jakobschnetz
Information
Clients, Publications (Selection)
6mois (FR)
Ace&Tate
Berghof Foundation
Berliner Zeitung am Wochenende
Bloomberg Businessweek (US)
Brand Eins
Bureaux Bordeaux
CAPITAL
chrismon
DER SPIEGEL
Der Standard (AT)
DeCorrespondent (NL)
Deutschlandfunk
DeVolkskrant (NL)
DIE ZEIT
DUMMY Magazin
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
fluter
GEO
German Olympic Sports Confederation
Junge Oper Hannover
Junges Theater Hannover
Kampnagel Hamburg
Lichthof Theater Hamburg
manager magazin
Oper Bonn
Oper Hannover
Plan W
Psychologie Heute
Schauspiel Wuppertal
Staatstheater Linz
Spiegel Online
Süddeutsche Zeitung Magazin
Süddeutsche Zeitung
t3n
taz
Volkswagenstiftung
Wallpaper* (UK)
WIRED (US)
ZEIT Campus
ZEIT Magazin
ZEIT Online
Zeit Verbrechen
Photobooks, Artist Catalogues
2019 Ort der Verheissung, Edition Lammerhuber, ISBN–3903101443
2018 PPT MAGAZIN, Selfpublished
2017 Russisches Tagebuch, Kunstverein Bentheim, ISBN–3943240193
Awards, Grants (Selection)
2020 Henri-Nannen-Preis (Shortlist)
2019 Deutscher Fotobuchpreis (Bronze Medal Coffee Table Books)
2019 Acatech Photo Prize, Germany (Nominated)
2019 Arles Voies Off Award (Best of 7)
2019 Kassel Photobook Dummy Award (Shortlist)
2018 Cortona On The Move New Visions (Finalist)
2018 Riga Photomonth Selection
2018 Deutscher Fotobuchpreis (Bronze Medal Selfpublishing)
2018 Sony World Photography Awards (Shortlist)
2018 LensCulture Exposure Award (Finalist)
2017 N-Ost Reportage Preis (Nominated)
2016 Freelens Award (Finalist)
2016 Voies Off Award (Selection)
2016 Deutscher Jugendfotopreis (Winner)
2016 LensCulture Emerging Talent Award (Winner)
2015 Gabriel Grüner Stipendium (Winner)
2015 Deutscher Jugendfotopreis (Winner)
2014 VGH Fotopreis (Winner)
Exhibitions (Selection)
2025 Human Work, Kunst Im Tunnel Düsseldorf (g)
2024 Leap of Faith, Akademie der Künste und Wissenschaften NRW (g)
2022 Transitions, Museum für Photographie Braunschweig (g)
2020 Gallery Lazarus, Hamburg (g)
2019 Literaturhaus St. Jakobi, Hildesheim (s)
2018 Galerie Bohai, Hannover (s)
2018 Ostlook Platform, Triennial of Photography Hamburg (g)
2018 Galerie für Fotografie, Hannover (g)
2018 Biennale de la Photographie Freiburg-Mulhouse, Kunsthalle L6 Freiburg (g)
2017 HANT Magazin Retrospective, Kunsthalle Erfurt (g)
2017 Ver.di Höfe, Hannover (g)
2017 Visa Off/Visa pour l’image , Perpignan, France (g)
2016 GAF Galerie für Fotografie, Hannover (g)
2016 Lumix Festival for Young Photojournalism, Hannover (g)
2016 German Youth Photo Award, photokina, Cologne (g)
2016 Leica Upcoming Masters Exhibition, photokina, Cologne (g)
2016 Kolga Tblisi Award, Tblisi, Georgia (g)
2015 Felix Schoeller Photography Award, Kulturgeschichtliches Museum Osnabrück (g)
2015 German Youth Photo Award, Haus der Geschichte, Berlin (g)
2015 Triennial of Photography, Hamburg (g)
2013 Mosaik Istanbul, Galerie Kulturreich, Hamburg (g)
Teaching
WS2025/2026 Technikkritik und Fotografie, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
SS2025 Wann ist ein Bild fertig? Geschichte und Theorie der Postproduktion, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
WS2024/2025 Fotografie und Farbe. Theorie, Politik, Ästhetik, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
SS2024 Einführung wissenschaftliches Schreiben, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
WS2023/2024 Einführung wissenschaftliches Schreiben, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
SS2023 Einführung wissenschaftliches Schreiben, Folkwang Universität der Künste (BA-Seminar)
WS2021/2022 Postproduction und Fine Art Printing, Hochschule Hannover (BA-Seminar)
WS2020/2021 Postproduction und Fine Art Printing, Hochschule Hannover (BA-Seminar)
SS2020 Postproduction und Fine Art Printing, Hochschule Hannover (BA-Seminar)
WS2019/2020 Postproduction und Fine Art Printing, Hochschule Hannover (BA-Seminar)
Conference and Symposiums Organized
2024 Co-organizer of conference (w/ Lukas Schepers): An, In, Mit. Möglichkeiten Fotografischer Kritik. KWI, Essen. 05.12.2024.
2024 Co-organizer of symposium (w/ Tom allen): Seeing Danger: Risk, Security and the Visual. KWI, Essen. 25- 26 April, 2024.
2021 Co-organizer of workshop: Zugänge – Was soll Fototheorie leisten?, Folkwang Universität der Künste, Essen, 7.05.2021, Online
Academic Talks
2025 Unfertige Bilder. Perspektiven auf Bildbearbeitung zwischen Mittel zum Zweck und Selbstzweck. Fotorunde Düsseldorf, Künstlerverein Malkasten Düsseldorf, 31.07.2025.
2025 Unfinished Images. Practices of Digital Image Editing from the Spirit of the Tutorial. KWI Kolloqium, Kulturwissenschaftliches Institut Essen, 02.7.2025.
2024 Cases of Falls. Stunt work, masculinity, and injured bodies between visibility and risk. Workshop Seeing Danger: Risk, Security and the Visual, Kulturwissenschaftliches Institut Essen, 26.4.2024.
2021 Beharrliche Apparate: Weiße Normierungen in fotografischer Technologie, Vortragsreihe Differenz_Gestalten, Folkwang Universität der Künste, 07.12.2021, Online
2021 Beharrliche Apparate. Weiße Normen in Technologien des Visuellen, Workshop Zugänge – Was soll Fototheorie leisten?, Folkwang Universität der Künste, 7.05.2021, Online
Artist Talks
2019 Galerie Kulturreich, Discussion Panel, Hamburg, Germany
2019 GAF Galerie für Fotografie, Hannover, Germany
2019 Literaturhaus St. Jakobi, Hildesheim, Germany
2018 GAF Galerie für Fotografie, Hannover, Germany
2018 Galerie Bohai, Hannover, Germany
2017 Kunstverein Grafschaft Bentheim, Germany
Press Features, Interviews
2019 Ignant
2019 ZEIT Online
2019 Der Standard
2019 SPIEGEL ONLINE
2019 Deutschlandfunk Kultur
2019 PHmuseum
2018 World Photography Organisation
2017 LFI
2015 Deutschlandfunk
2014 VGH
Articles
- Vermessung des Angemessenen? Ein kritischer Experimentbericht zur fotografischen Repräsentation von Hautfarbe. Mit Rebecca Racine Ramershoven, in: Steffen Siegel, Mira Naß (Hg.): Vermessene Bilder. Von der Fotogrammetrie zur Bildforensik. Fotogeschichte 44 (2024), Heft 172, S. 30-37.
- Kacheln, Mosaike, Raster. Kalkulierte Natürlichkeit in der digitalen Farbfotografie, in: Rundbrief Fotografie 29/1, N.F. 113, (2022), S.7-20. https://doi.org/10.1515/rbf-2022-1003
- Beharrliche Apparate. Eine rassismuskritische Untersuchung weißer Normen in fotografischer Technologie und ihrer algorithmischen Nutzung, in: Simon Dickel, Rebecca Racine Ramershoven (Hg.): Alle Uns. Differenz, Identität, Repräsentation, Münster: Edition Assemblage (2022), S.60-89.
Essays, catalog contributions
- Lilly Lulay, in: Anja Schürmann, Kathrin Yacavone (Hg.): Die Fotografie und ihre Institutionen. Von der Lehrsammlung zum Bundesinstitut, Reimer: Berlin (2024), S.444–445.
- Ambivalenz als Passage: Ein Dialog, Mit Paul Werling, in: Christina Leber (Hg.): Passagen. 01.06.–15.10.2022, Reihe Kunststiftung DZ Bank, Band 4, (2022), S. 48–51.
- Liz Deschenes, in: Stefan Gronert (Hg.) True Pictures? Contemporary Photography from Canada and the USA, Köln: Snoeck (2021), S.102.
- Solidarisches Schweigen als visuelle Geste? Eine ambivalente Erinnerung an den #blackouttuesday auf Instagram, in: Journal Folkwang Universität der Künste, Online, 2.6.2021.